Kezdőlap

Lovász Irén: Szerelmes virág

A reneszánsz kor világnézete, a humanizmus Isten és a túlvilág helyett újból az embert és a földi életet állította a gondolkodás középpontjába.

A humanista ember ismét felfedezi a földi élet szépségét és itt a földön akar boldog lenni. Az embereket, a költőket egészséges életöröm hatja át. Az életpusztító háború helyett a békét szeretik. Kezdik szépnek látni a természetet, kifejlődik az emberekben a természetérzék.

Mátyás király maga is a reneszánsz kor nagy egyéniségei közé tartozott, aki nem csak a humanistákat pártfogolta bőkezűen, hanem maga is humanista műveltséggel dicsekedhetett.

Aki szeretne legalább egy órácskára kiszállni korunk kattogó gépagyú világából, azt különleges zenei utazásra invitálja Lovász Irén, akinek legújabb, Szerelmes virág című albumát hallgatva a reneszánsz kor kellős közepén találjuk magunkat.

Azok, akiknek nem csak a rádiókból ömlő hangáradat jelenti a zenét, már nagyon jól ismerik Lovász Irén nevét. Ő az, aki minden évben olyat tesz le az asztalra, ami egyből zenetörténeti jelentőségűvé válik.
Néhány évvel ezelőtt az énekesnő egy, a maga nemében különleges koncepciót dolgozott ki. A projekt középpontjában az emberi hang segítő, gyógyító ereje áll.

A program első lemeze 2006-ban jelent meg Égi hang címmel. Ezt követte 2007-ben a Belső hang – nagy sikerű koncertekkel övezve.
A harmadik rész a Női hang címet fogja viselni, ám megjelenésére egy kicsit még várni kell, az idei év ugyanis Lovász Irénnél a reneszánsz jegyében telt.

Bár nem tartozik szorosan az említett koncepcióhoz, a Szerelmes virág mégis méltó társa az Égi hangnak és a Belső hangnak.

Az új album repertoárját népdalok, valamint kéziratos énekeskönyvekben megőrzött szövegek, versek és korabeli hangszeres táncdallamok alapján készült átíratok, szerzemények alkotják.
Az énekesnő és muzsikusai a mai ember számára is szórakoztató formában adják elő a reneszánszkori udvarlás, szerelmi költészet mintáit.

Ezek az énekek a szivárvány minden színében megvilágítják a “témát”. Az elhangzó művekben egyensúlyban vannak a transzcendens és immanens tartalmak. Az énekek nem csupán dalok, hanem egy olyan kor lenyomatai, amelyben még jól működtek a dolgok.

Mindegyik dalban élvezhetjük az énekesnő kifinomult, időtlen, mély érzelmi hátteret sugalló előadásmódját. Lovász Irén egyéni stílusával és jellegzetes, barátságos, könnyen megszerethető hangjával ezúttal is maradandó élményt szerez minden hallgatója számára.

Nem szabad szó nélkül hagyni a lemezborítót sem, amit nagyon jó érzés kézbe venni. Az ízléses grafikai munka és a kellemes tapintású papírborító teljesen összhangban van az értékes belső tartalommal.

Lovászék annyira hitelesen jelenítik meg a kort, hogy érezhetjük a reneszánsz minden ízét, színét és illatát. A szórakoztató kikapcsolódáson túl elmerenghetünk azon, hogy a hajdani kor életszemléletére mennyire szükség volna napjainkban is.

Elgondolkodtató, de a mai magyar valóságot nagyon jól tükrözi, hogy a „Reneszánsz év”-vel kapcsolatos rendezvényekre, kiadványokra elkülönített több mint egy milliárdos állami pénzalapból egy ilyen szintű produkció támogatására egyetlen forint sem jutott…

Előadó: Lovász Irén – ének

Közreműködők:
Győri István – reneszánsz lant, barokk gitár
Szabó Zsolt – viola da gamba, fidula
Ágoston Béla – népi furulyák, kaval, fujara, duda
Horváth Kornél – ütősök

A lemezen elhangzó számok listája:
1. Egy bokrétául
2. Csak búbánat
3. Légy aranyalmám
4. Szerelem nélkül…
5. Szerelmes virág
6. Lelkemet szállotta meg
7. Arany ideim folyása
8. Minden állat
9. Három féle virág
10. Megfogott madár
11. Filibili szép madár
12. Tied leszek már
13. Ideje volna már
14. Téged óhajt az én szívem
15. Egy fertály óra

Diszkográfia:
Rosebuds in a Stoneyard (1996)
Supreme Silence (1998)
Skanzen (1999)
Világfa (1999)
Wide is the Danube (2000)
9 Colinda (2001)
Szindbád (2002)
Fellegajtó (2005)
Égi Hang (2006)
Belső hang (2007)
Szerelmes virág (2008)

Czékus Mihály
2008. december 09.
Forrás: ekultura.hu