Kezdőlap

NŐI HANG – Interjú Info Rádió

Interjú az Info rádióban

Lovász Irén: az éneklés testet-lelket gyógyít, 2017. dec. 17.

/infostart.hu/kultura//lovasz-iren-az-enekles-testet-lelket-gyogyit

Lovász Irén: az éneklés testet-lelket gyógyít

 

Infostart / InfoRádió

Női hang címmel jelent meg Lovász Irén énekes-dalszerző, egyetemi docens új lemeze, amelyen a népdalok női szerepeket felvonultató tárházából válogatott, és saját alkotásokkal egészítette ki a gyűjtést.

 

Nemrég jelent meg a Gyógyító hangok sorozat harmadik eleme, a Női hang. Miért érdemes a népzenét, világzenét a gyógyítás felől közelíteni?

Ez valóban nem egy szokványos megközelítés. Antropológus vagyok, népzenekutatással is foglalkozom, és látom, hogy nagyon sok kultúrában, így a magyar néphagyományban is ez a népzene felhasználásának egyik legfontosabb funkciója. Ez a zene antropológiai lényege: relaxálásra, nyugtatásra, lelki harmonizálásra, búfelejtésre, gondűzésre használják szerte a világban az éneklést. A másik felismerésem az, hogy láttam, énekesnőként mit váltott ki az emberekből az előadásom világszerte anélkül, hogy értették volna a gyönyörű, veretes magyar szövegeimet. Például odajött hozzám egy fiú egy németországi koncerten, és azt mondta, hogy átfestette a szobáját más színűre a zeném hatására. Ezért és sok hasonló példa miatt kezdtem gondolkozni azon, hogy a hang és a lelki segítés, gyógyítás, a magyar népzene és a gyógyítás hogyan függ össze. És volt egy álmom 2005 körül, amikor láttam a négy korongot egy négyosztatú világképben, egy egységben, és tudtam, hogy ezzel nekem dolgom van, és ez a négy korong ez a négy lemezt fogja jelenteni, az égit, a belső hangot, a női hangot és a gyógyító hangot. Ebből lett aztán ez a sorozat. Hangterápiával is foglalkozom, és tanítom az ELTE-n a zeneterapeutákat. Van egy daloló köröm, amely kifejezetten gyógyító célú népdaléneklés teljesen civileknek.

Az első két rész, az Égi hang és a Belső hang 2006-2007-ben jelent meg. Miért kellett tíz évig várni a Női hangra?

Jó munkához idő kell, és ez valóban egy hosszú alkotási folyamat. A bőség zavara miatt nagyon nehéz volt a határokat meghúznom, és most jött el az idő, most érett meg és most kellett kiadni. Mondok példát: az édesanyámmal a kórházban, Hévízen egy szobában feküdtem hetekig, és akkor jöttem rá, énekelgettünk gyakran, este, reggel, hogy nekem nemcsak az ő énekeit kell ráénekelnem erre a lemezre, hanem vele együtt kell énekelnem.

Ez lett a közös duett.